Journalistiek Trends in kamerfaciliteiten

Hotelkamers worden tegenwoordig uitgerust met de meest vernuftige snufjes. Draadloos muziek luisteren? Met je smartphone de hotelkamer openen? Of een zelfstrijkende pop? Vier leveranciers lichten hun nieuwste paradepaardjes toe en geven een inkijkje in de trends op het gebied van in-room facilities anno 2017.

Eigen content streamen
Een groeiend aantal mensen maakt gebruik van muzikale diensten zoals Spotify, iTunes of YouTube. Waar men ook is – thuis, onderweg of op het werk: overal wordt muziek gestreamd. ‘Mensen nemen hun eigen content overal mee naartoe. Op reis en dus ook naar hotels’, vertelt Raphael Broek van Dampf, leverancier van bluetooth muzieksystemen. ‘In het verleden investeerden veel hotels al in systemen waarmee je muziek op de hotelkamer
kunt afspelen. Denk daarbij aan een dockingsysteem met een fysieke connector of het streamen via bluetooth naar een televisie. Veel hoteliers komen nu terug op die beslissing, omdat deze systemen niet gebruiksvriendelijk zijn. Het moet simpel zijn, anders gebruiken gasten het niet.’ Met de bluetooth muzieksystemen van Dampf kunnen gasten binnen luttele seconden hun favoriete muziek door de hotelkamer laten klinken. ‘Ze verbinden hun smartphone, laptop of tablet met het systeem via bluetooth, voeren de unieke pincode in en spelen hun muziek af via hun eigen
device’, legt Broek uit. ‘Een voordeel hiervan is dat de systemen niet aangeraakt hoeven te worden. Hoteliers noemen dat ook wel hufterproof. Hierdoor gaan ze uiteindelijk langer mee.’

Hypermoderne wandsteun
Sinds het luisteren en bekijken van eigen content steeds belangrijker wordt, krijgt de elektronische apparatuur van hotels het ook zwaarder te verduren. In de nieuwste serie wandsteunen van Vogel’s Professional is aan alles gedacht. ‘Er wordt in toenemende mate rekening gehouden met de wensen van de hotelgast’, licht Ingrid van de Zilver van
Vogel’s Professional toe. ‘Daarom hebben de nieuwste ophangsystemen, de 2000-, 3000- en 4000-series, een makkelijk beweegbare steun. Zo kan de gast eenvoudig de ideale kijkhoek creëren. Door de draai- en kantelfunctie kan de gast het scherm naar zich toetrekken, of het scherm zo manoeuvreren dat hij geen last heeft van lichtinval. Ook is het mogelijk het televisiescherm juist als een schilderij aan de muur te bevestigen. Dan kunnen gasten er niet bij.’
Een van de belangrijk kenmerken van de nieuwe serie is het diefstalvertragende slot. ‘Er wordt namelijk nog wel eens iets meegenomen uit hotels’, vertelt Van de Zilver. Helaas ook tv-schermen. ‘Bovendien zijn de nieuwste wandsteunen TÜV-5 gecertificeerd, wat wil zeggen dat ze tot vijf keer meer dan het gewicht van het scherm kunnen dragen. Als een gast aan een scherm gaat hangen, kan het niet zomaar van de muur vallen.’

Smartphone als kamersleutel
Smart devices spelen inmiddels ook een belangrijke rol bij toegangssystemen voor hotels. Jaap Oudshoorn, directeur van OTD, vertelt over de nieuwste ontwikkelingen: ‘De laatste jaren zijn hotels al overgegaan op RFID-sloten, waarbij je geen kaart meer in het slot hoeft te steken. Op dit moment is de belangrijkste innovatie de ‘mobile keycard’. Via een app op je telefoon en een bluetooth antenne die in de deur van de hotelkamer is verwerkt, krijg je toegang tot je hotelkamer.’
Sinds de mobile keycard een jaar geleden op de markt is gebracht, zijn er wereldwijd al zo’n miljoen mobile keycards in gebruik genomen. ‘Vooral in Noord-Amerika gaat het hard. Van alle systemen die wij in Nederland plaatsen, is zo’n 90 procent ook al ‘mobile ready’. Zodra een hotel dan op de mobile keycard wil overstappen, hoeft er alleen nog
maar een bluetooth antenne geplaatst te worden.’ Zie elders in deze uitgave het voorbeeld van Van der Valk, dat in twee hotels is gestart met de mobiele telefoon als kamersleutel.
‘Het koppelen van systemen, zoals een app aan een keycard, zal in de toekomst steeds meer gebruikt gaan worden’, licht Oudshoorn toe. ‘Door middel van een app, kun je met je gasten communiceren. Je kunt ze bijvoorbeeld een aanbieding sturen als ze langs het restaurant lopen. Of je kunt ze extra diensten bieden via het hotel. Zo ontwikkelen we op dit moment een keycard gelinkt aan een app die werkt als een creditcard. Op die manier kunnen hotels hun gasten meer aan zich binden.’

Zelfstrijkende pop
Verreweg de meeste vier- en vijfsterrenhotels hebben een was- en/of strijkservice voor hun zakelijke gasten. Maar een pak of een paar overhemden ben je minstens een dag kwijt. Wat nu als je jouw kleding dezelfde dag nog
kunt (laten) opfrissen? ‘Met de opblaasbare pop (romp of benen) van Strijkpop wordt elk kledingstuk in een handomdraai gedroogd en gestreken’, vertelt Tim Wijnen, eigenaar van Strijkpop. ‘De strijkpop biedt niet alleen voor gasten uitkomst, maar kan ook medewerkers een handje helpen.’ Zo staat de pop al in de keuken van sterrenchef François Geurds van FG Restaurant in Rotterdam, waar de koks het liefst de hele werkdag een schone koksbuis dragen. Door de strijkpop houden ze meer tijd over voor het echte werk. ‘Het enige wat je zelf nog hoeft te doen, is
de pop het kledingstuk aantrekken’, vertelt Wijnen. En als je wilt dat je kleding weer helemaal schoon is, moet je het – nu nog – van tevoren (laten) wassen en centrifugeren. Met de nieuwste modellen strijkpoppen is dat verleden tijd. ‘We zijn nu bezig met de ontwikkeling van een strijkpop waaraan een vernevelaar met een luchtje is toegevoegd.
Daarmee heeft de strijkpop dan een drie-in-een functie: stomen, drogen en strijken. Je hoeft je kleding dan niet meer direct naar de was te brengen.’